next up previous contents
Next: Participantes Up: rf2000 Previous: Futuras ações   Sumário

Referências Bibliográficas

ADRIANO, Christian Medeiros, ADRIANO, Adriane Medeiros & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000a).
When is an interactive learning scenario a matter of interface design?
In: Proceedings of the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications -- EDMEDIA'2000 (Jacqueline Bourdeau & Rachelle Heller, editores), págs. 1539-1540. Association for the Advancement of Computing in Education, Montreal, Canada.

ADRIANO, Christian Medeiros, DELGADO, Armando Luiz Nicolini, DA SILVEIRA JR, Luiz Gonzaga, BOSNARDO, Raquel Cristina, RICARTE, Ivan Luiz Marques & MAGALHÃES, Léo Pini (1999a).
Inquiring the course paradigm with CALM.
In: Proceedings of the First International Conference on Engineering and Computer Education (Hugo Hernández Figueroa, editor), págs. 265-269. IEEE/ABENGE, Rio de Janeiro, RJ.

ADRIANO, Christian Medeiros, RAPOSO, Alberto Barbosa & RICARTE, Ivan Luiz Marques (1999b).
Implementação de metáforas de anotação e paradigmas de interação em ambientes educacionais.
In: Anais do X Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Alexandre Ibrahim Direne, editor), págs. 399-401. Sociedade Brasileira de Computação, Curitiba, PR.

ADRIANO, Christian Medeiros, RAPOSO, Alberto Barbosa, RICARTE, Ivan Luiz Marques & MAGALHÃES, Léo Pini (2000b).
Changing interaction paradigms in annotation environments.
In: Proceedings of the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications -- EDMEDIA'2000 (Jacqueline Bourdeau & Rachelle Heller, editores), págs. 28-33. Association for the Advancement of Computing in Education, Montreal, Canada.

APACHE ORGANIZATION (2000).
The common log file format.
URL http://www.apache.org/docs/mod/mod_log_config.html.

BALASUBRAMANIAN, V. & BASHIAN, A. (1998).
Document management and Web technologies: Alice marries the Mad Hatter.
Communications of the ACM, 47(7).

BARBOSA, Ellen Francine, ADRIANO, Christian Medeiros, MALDONADO, José Carlos, RICARTE, Ivan Luiz Marques & JINO, Mário (2000a).
Fostering theoretical, empirical and tool specific knowledge in a software testing learning scenario.
In: Proceedings of the Second International Conference on Engineering and Computer Education, número 115 in CD-ROM, págs. 1-4. São Paulo, SP.

BARBOSA, Ellen Francine, MALDONADO, José Carlos, VICENZI, A. M. R., DELAMARO, M. E., SOUZA, S. R. S. & JINO, Mario (2000b).
Introdução ao teste de software.
In: XIV Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software. João Pessoa, PB.
Minicurso.

BARRETT, Bradford L. (2001).
The Webalizer.
URL http://www.webalizer.com/.

BLOOM, B. S., HASTINGS, J. T. & MADAUS, G. F. (1971).
Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning.
McGraw-Hill, New York.

BOTERO, Sergio William & RICARTE, Ivan L. M. (2000).
Uma agência de apoio à colaboração para CALM.
In: VIII Congresso de Iniciação Científica, número 305 in CD-ROM. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

BOTERO, Sérgio William (2000).
Uma agência de apoio a colaboração para CALM.
Relatório de atividades, processo FAPESP no 99/08005-2, DCA-FEEC-UNICAMP.

BRAGA, D. B. & BUSNARDO, J. (1993).
Metacognition and foreign language reading: Fostering awareness of linguistic form and cognitive processes in the teaching of language through texts.
Lenguas Modernas, 20:129-149.

BRITAIN, S. (1999).
A framework for pedagogical evaluation of virtual learning environments.
Relatório Técnico 41, Bangor University Centre for Learning Technology.

CAMPOS, F. C. A. (1994).
Hipermídia na Educação: Paradigmas e Avaliação da Qualidade.
Tese de Mestrado, COPPE-UFRJ, Rio de Janeiro, RJ.

CASAGRANDE, L. M. (2000).
Um Método para Análise e Projeto de Sistemas de Workflow Administrativo com Interface para a Web.
Tese de Mestrado, ICMC-USP, São Carlos, SP.
Em andamento.

CEDERQVIST, Per et al. (1993).
Version Management with CVS.
URL http://www.cvshome.org/docs/manual/cvs.html.

CHAIM, Marcos L. (1991).
POKE-TOOL -- Uma Ferramenta para Suporte ao Teste Estrutural de Programas Baseados em Análise de Fluxo de Dados.
Tese de Mestrado, FEEC, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

CHARTIER, R. (1997).
A aventura do livro: do leitor ao navegador.
Editora UNESP, São Paulo.

CHUSHO, T. (1987).
Test data selection and quality estimation based on concept of essential branches for path testing.
EEE Transactions on Software Engineering, 13(5):509-517.

COELHO, André Luís Vasconcelos & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000).
Distributed multimedia persistence support for educational activities.
In: Proceedings of the World Multiconference on Systemics, Cybernetics and Informatics (Nagib Callaos, Mohamed Loutfi, Shogo Nishida, Dong-Ik Lee, Jesse Bemley & Marianella Aveledo, editores), volume I -- Information Systems, págs. 401-406. International Institute of Informatics and Cybernetics, Orlando, USA.

COLLINS-BROWN, Eli (1999).
Effective pedagogies for managing collaborative learning in on-line learning environments.
Educational Technology and Society, 2(2):12-19.
URL http://ifets.ieee.org/periodical/vol_2_99/formal_discussion_0399.html.
Formal Discussion Summary, J. Roger Hartley (Moderator).

CONALLEN, J. (1999).
Modeling Web application architectures with UML.
Communications of the ACM, 42(10):63-70.

DELAMARO, M. E. (1997).
Mutação de Interface: Um Critério de Adequação Interprocedural para o Teste de Integração.
Tese de Doutoramento, IFSC, Universidade de São Paulo, São Carlos, SP.

DELAMARO, M. E. & MALDONADO, José Carlos (1996).
Proteum: A tool for the assessment of test adequacy for C programs.
In: Proceedings of the Conference on Performability in Computing Systems. Brunswick, NJ.

DELAMARO, M. E. & MALDONADO, José Carlos (1999).
Interface mutation: Assessing testing quality at interprocedural level.
In: Proceedings of the XIX International Conference of the Chilean Computer Science Society, págs. 78-86.

DENNIS, A. (1998).
Lessons from three years of Web development.
Communications of the ACM, 41(7):112-113.

DUSICK, D. M. (1998).
The learning effectiveness of educational technology: What does that really mean?
Educational Technology Review, 1(10):10-12.

FUKS, H. (2000).
Aprendizagem e trabalho cooperativo no ambiente AulaNet.
Revista Brasileira de Informática na Educação, 1(6):53-73.
URL http://139.82.35.97/groupware/publicacoes/mcc11_00.pdf.

GAMMA, Erich, HELM, Richard, JOHNSON, Ralph & VLISSIDES, John (1994).
Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software.
Addison-Wesley.

GARZOTTO, F., PAOLINI, P. & SCHWABE, D. (1993).
HDM -- a model-based approach to hypertext application design.
ACM Transactions on Information Systems, 11(1):1-26.
URL http://www.inf.udec.cl/ yfarran/HDM.htm.

GOLDBERG, M., SALARI, S. & SWOBODA, P. (1996).
World Wide Web -- Course Tool: an environment for building WWW-based courses.
In: Proceedings of the Fifth International World Wide Web Conference. Paris, France.
URL http://www5conf.inria.fr/fich_html/papers/P29/Overview.html.

HAREL, D. (1987).
Statecharts: a visual formalism for complex systems.
Science of Computer Programming, 8(3):231-274.

HAREL, D., PNUELI, A., SCHMIDT, J. P. & SHERMAN, R. (1987).
On the formal semantics of statecharts.
In: 2nd IEEE Symposium on Logic of Computer Science, págs. 57-64. IEEE Press, Ithaca, New York.

HAVELLOCK, E. (1995).
A equação oralidade-cultura escrita: uma fórmula para a mente moderna.
In: Cultura escrita e Oralidade (D. R. Olson & N. Torrance, editores). Editora Ática, São Paulo.

IEEE (2000).
List of P1484 terms.
URL http://ltsc.ieee.org/doc/wg3/interactive_glossary/Lp1484.htm.

ILLICH, I. (1995).
Um apelo a pesquisa em cultura escrita leiga.
In: Cultura escrita e Oralidade (D. R. Olson & N. Torrance, editores). Editora Ática, São Paulo.

IMS GLOBAL LEARNING CONSORTIUM (1999).
IMS announces meta-data specification for distributed learning.
URL http://www.imsproject.org/pressrelease/pr990820.html.

ISAKOWITZ, T., BIEBER, M. & VITALI, F. (1998a).
Web information systems.
Communications of the ACM, 41(7):78-80.

ISAKOWITZ, T., KAMIS, A. & KOUFARIS, M. (1998b).
The extended RMM methodology for Web publishing.
Relatório Técnico IS-98-18, Center for Research on Information Systems.
URL http://rmm-java.stern.nyu.edu/rmm/papers/RMM-Extended.pdf.

ISAKOWITZ, T., STOHR, E. & BALASUBRAMANIAN, P. (1995).
RMM: A methodology for structured hypermedia design.
Communications of the ACM, 38(8):34-44.

ISO/IEC (1996).
Process for evaluators.
DIS 14598-5.

JACKSON, M. & TWADDLE, G. (1997).
Business Process Implementation -- Building Workflow Systems.
ACM Press.

JOHNSON, David W. & JOHNSON, Roger T. (1996).
Cooperation and the use of technology.
In: Handbook of Research for Educational Communications and Technology (D. H. Jonassen, editor), capítulo 35, págs. 1017-1044. Simon & Schuster Macmillan, New York, NY.

LANGE, Danny B. & OSHIMA, Mitsuru (1999).
Seven good reasons for mobile agents.
Communications of the ACM, 42(3):88-89.

LEIVA, W. D., MASIERO, P. C. & OLIVEIRA, M. C. F. (1999).
Plano de doutorado.
URL http://www.icmc.sc.usp.br/ wdl/dr.htm.

LEIVA, Willie Dresler, ADRIANO, Christian Medeiros & MASIERO, Paulo César (2000).
Computer support for autorship of questionnaires.
In: Proceedings of the Second International Conference on Engineering and Computer Education, número 077 in CD-ROM, págs. 1-3. São Paulo, SP.

LUCENA, C. J. P., FUKS, H., MILIDIU, R., LAUFER, C., BLOIS, M., CHOREN, R., TORRES, V., FERRAZ, F., ROBICHEZ, G. & DAFLON, L. (1999).
AulaNet: Ajudando professores a fazerem o seu dever de casa.
In: Anais do XXVI Seminário Integrado de Software e Hardware, págs. 105-117. Rio de Janeiro, RJ.

LUCENA, C. J. P., FUKS, H., MILIDIU, R., MACEDO, L., SANTOS, N., LAUFER, C., RIBEIRO, M. B., FONTOURA, M. F., NOYA, R. C., CRESPO, S., TORRES, V., DAFLON, L. & LUKOWIECKI, L. (1998).
AulaNet -- an environment for the development and maintenance of courses on the Web.
In: Proceedings of the International Conference on Engineering in Education. Rio de Janeiro, RJ.

LÉVY, Pierre (1997).
Cibercultura.
Coleção TRANS. Editora 34.

MALDONADO, José Carlos, CHAIM, Marcos L. & JINO, Mario (1989).
Arquitetura de uma ferramenta de teste de apoio aos critérios potenciais usos.
In: Anais do XXII Congresso Nacional de Informática. São Paulo, SP.

MARCHUSCHI (1994).
Da fala para a escrita: processos de retextualização.
Mimeo do capítulo 9 do livro ``Tratamento da oralidade no ensino de língua'' (em preparação).

MARSHALL UNIVERSITY'S CENTER FOR INSTRUCTIONAL TECHNOLOGY (2000).
Comparison of online course delivery software products.
URL http://multimedia.marshall.edu/cit/webct/compare/index.html.

MASIERO, P. C., FORTES, R. P. M. & BATISTA NETO, J. E. S. (1991).
Edição e simulação de aspectos comportamentais de sistemas de tempo real.
In: XVIII Seminário Integrado de Hardware e Software, págs. 45-61. Santos, SP.

MENASCÉ, D. A. (1998).
Educational challenges and opportunities in the Web era.
In: Anais do VI Workshop sobre Educação em Informática, págs. 433-444. Belo Horizonte, MG.

NUNES, M. G. V. & FORTES, R. P. M. (1997).
Roteiros para aplicações no ensino: A questão do controle do leitor.
In: Anais do III Workshop em Sistemas Multimídia e Hipermídia, págs. 15-27. São Carlos, SP.

OLGUÍN, Carlos José Maria, DELGADO, Armando Luiz Nicolini, BOTERO, Sérgio William & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000a).
O uso de agentes em ambientes de aprendizagem colaborativos.
In: Anais do XI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Evandro de Barros Costa, editor), págs. 236-243. Sociedade Brasileira de Computação, Maceió, AL.

OLGUÍN, Carlos José Maria, DELGADO, Armando Luiz Nicolini & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000b).
An agent infrastructure to set collaborative environments.
Educational Technology & Society, 3(3):65-73.

OLGUÍN, Carlos José Maria, DELGADO, Armando Luiz Nicolini & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000c).
A collaboration framework for on-line learning environments.
In: V Congreso Iberoamericano de Informática Educativa (Jaime Sánchez, editor), número 219 in CD-ROM, págs. 1-8. Red Iberoamericana de Informática Educativa, Viña del Mar, Chile.

OLIVEIRA, M. C. F., TURINE, M. A. S. & MASIERO, P. C. (1996).
An overview of HMBS: a statechart-based model for hypertext.
In: II Workshop em Sistemas Hipermídia, págs. 11-20. Fortaleza, CE.

OLIVEROS, Paulo Henrique Coneglian & RICARTE, Ivan Luiz Marques (1999).
Implementação de ferramentas para a manipulação de documentos doct.
In: VII Congresso de Iniciação Científica, pág. 115. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

PANSANATO, L. T. E. & NUNES, M. G. V. (1999).
Autoria de aplicações hipermídia para ensino.
Revista Brasileira de Informática na Educação, 1(5):103-124.

PINO, Angel (2000).
Técnica e semiótica na era da informática.
In: Workshop do Projeto SAPIENS. São Carlos, SP.
URL http://www.dca.fee.unicamp.br/projects/sapiens/workshop/pino/pinoWorkshop.doc.

RAMAL, A. C. (2000).
Avaliar na cibercultura.
Revista Pátio.
Editora Artmed.

RAPOSO, Alberto Barbosa (2000).
Coordenação em Ambientes Colaborativos Usando Redes de Petri.
Tese de Doutoramento, DCA-FEEC, UNICAMP, Campinas, SP.

RAPOSO, Alberto Barbosa, COELHO, André Luís Vasconcelos, MAGALHÃES, Léo Pini & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2001).
Using fuzzy petri nets to coordinate collaborative activities.
In: Joint 9th IFSA (International Fuzzy Systems Association) World Congress and 20th NAFIPS (North AmericanFuzzy Information Processing Society) International Conference. Vancouver, Canadá.
Aceito para publicação.

RAPOSO, Alberto Barbosa, MAGALHÃES, Léo Pini & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000a).
Coordinating activities in collaborative environments: A high level Petri nets based approach.
In: Proceedings of the World Multiconference on Systemics, Cybernetics and Informatics (Nagib Callaos, Mohamed Loutfi, Shogo Nishida, Dong-Ik Lee, Jesse Bemley & Marianella Aveledo, editores), volume I -- Information Systems, págs. 195-200. International Institute of Informatics and Cybernetics, Orlando, USA.

RAPOSO, Alberto Barbosa, MAGALHÃES, Léo Pini & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000b).
Coordination mechanisms for collaborative virtual environments.
In: Proceedings of the III Workshop on Virtual Reality (WRV'2000), págs. 277-278. Gramado, RS.

RAPOSO, Alberto Barbosa, MAGALHÃES, Léo Pini & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000c).
Mecanismos de coordenação para ambientes colaborativos.
In: Anais do VI Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Hipermídia (Guido Lemes de Souza Filho & Daniel Schwabe, editores), págs. 247-258. Sociedade Brasileira de Computação, Natal, RN.

RAPOSO, Alberto Barbosa, MAGALHÃES, Léo Pini & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000d).
Petri nets based coordination mechanisms for multi-workflow environments.
Computer Systems Science & Engineering, 15(5):315-326.

ROSSI, G. (1996).
Um Método Orientado a Objetos para o Projeto de Aplicação Hipermídia.
Tese de Doutoramento, Departamento de Informática, PUC, Rio de Janeiro, RJ.

RUMBAUGH, J., JACOBSON, I. & BOOCH, G. (1999).
The Unified Modeling Language Reference Manual.
Addison Wesley, Massachusetts, USA.

SANTOS, G. H. R., VIEIRA, F. M., HASEGAWA, R. & NUNES, M. G. V. (1997).
SASHE: Autoria de aplicações hipermídia para o ensino.
In: Anais do VIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, págs. 425-440. São José dos Campos, SP.

SCHÄR, S. G. & KRUEGER, H. (2000).
Using new learning technologies with multimedia.
IEEE Multimedia, 7(3):40-51.

SCHWABE, D. & ROSSI, G. (1998).
An object oriented approach to Web-based applications design.
Theory And Practice of Object Systems, 4(4):207-225.
URL http://www.inf.puc-rio.br/ schwabe/papers/OOWebAplDesign.pdf.gz.

SHOHAM, Yoav (1999).
What we talk about when we talk about software agents.
IEEE Intelligent Systems, 14(2):28-31.

SINITSA, Katherine (2000).
Learning individually: a life-long perspective.
Educational Technology and Society, 3(1):17-23.
URL http://ifets.ieee.org/periodical/vol_1_2000/sinitsa.html.

SNYDER, I. (1996).
Hypertext: The eletronic labyrinth.
University Press, Ney York.

SOLLER, Amy, GOODMAN, Bradley, LINTON, Frank & GAIMARI, Robert (1998).
Promoting effective peer interaction in an intelligent collaborative learning system.
In: Intelligent Tutoring Systems -- 4th International Conference, ITS'98 (Barry P. Goettl, Henry M. Halff, Carol L. Redfield & Valerie J. Shute, editores), número 1452 in Lecture Notes in Computer Science, págs. 186-195. Springer-Verlag.

SPIRO, R. J., COULSON, R. L., FELTOVICH, P. J. & ANDERSON, D. K. (1988).
Cognitive flexibility theory: Advanced knowledge acquisition in ill-structured domains.
Relatório Técnico 441, Center for the Study of Reading, University of Illinois, Urbana-Champaign, IL.
URL http://www.ilt.columbia.edu/ilt/papers/Spiro.html.

ØSTERBYE, K. & WIIL, U. K. (1996).
The Flag taxonomy of open hypermedia systems.
In: Seventh ACM Conference on Hypertext (Hypertext '96), págs. 129-139. ACM Press, Washington, DC.
URL http://aue.auc.dk/ kock/Publications/OHS/hypertext96.pdf.

TAKAHASHI, K. (1998).
Metalevel links: More power to your links.
Communications of the ACM, 41(7):103-105.

TAO, Feng & MURTAGH, Fionn (2000).
Towards knowledge discovery from WWW log data.
In: Proceedings of the International Conference on Information Technology: Coding and Computing (ITCC'00). IEEE, Las Vegas, Nevada.

TAROUCO, L. M. R. (1999).
Ambiente de suporte para educação à distância.
In: Workshop de Informática na Educação. Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
URL http://penta.ufrgs.br/pgie/workshop/ambiente.htm.

TOBAR, C. M. & CHARNET, J. A. (2000).
Implementação de um ambiente para apoio ao aprendizado de ponteiros na linguagem c.
In: Anais do Workcomp'2000, Workshop de Computação, págs. 53-58. Instituto Tecnológico da Aeronatica (ITA), São José dos Campos, SP.

TURINE, M. A. S. (1998).
HMBS: Um Modelo Baseado em Statecharts para a Especificação Formal de Hiperdocumentos.
Tese de Doutoramento, IFSC-USP, São Carlos, SP.

WEBTRENDS CORPORATION (2001).
Webtrends homepage.
URL http://www.webtrends.com/.

WOLZ, Ursula, PALME, Jacobe et al. (1997).
Computer-mediated communication in collaborative educational settings.
ACM SIGCUE Outlook, 25(4):51-69.



Ivan Luiz Marques Ricarte 2001-03-16