Next: Participantes
Up: rf2000
Previous: Futuras ações
  Sumário
-
ADRIANO, Christian Medeiros, ADRIANO, Adriane Medeiros &
RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000a).
- When is an interactive learning scenario a matter of interface
design?
In: Proceedings of the World Conference on Educational
Multimedia, Hypermedia & Telecommunications -- EDMEDIA'2000 (Jacqueline
Bourdeau & Rachelle Heller, editores), págs. 1539-1540. Association for
the Advancement of Computing in Education, Montreal, Canada.
-
ADRIANO, Christian Medeiros, DELGADO, Armando Luiz Nicolini,
DA SILVEIRA JR, Luiz Gonzaga, BOSNARDO, Raquel Cristina,
RICARTE, Ivan Luiz Marques & MAGALHÃES, Léo Pini
(1999a).
- Inquiring the course paradigm with CALM.
In: Proceedings of the First International Conference on
Engineering and Computer Education (Hugo Hernández Figueroa, editor),
págs. 265-269. IEEE/ABENGE, Rio de Janeiro, RJ.
-
ADRIANO, Christian Medeiros, RAPOSO, Alberto Barbosa &
RICARTE, Ivan Luiz Marques (1999b).
- Implementação de metáforas de anotação e paradigmas de interação em
ambientes educacionais.
In: Anais do X Simpósio Brasileiro de Informática na Educação
(Alexandre Ibrahim Direne, editor), págs. 399-401. Sociedade Brasileira de
Computação, Curitiba, PR.
-
ADRIANO, Christian Medeiros, RAPOSO, Alberto Barbosa,
RICARTE, Ivan Luiz Marques & MAGALHÃES, Léo Pini
(2000b).
- Changing interaction paradigms in annotation environments.
In: Proceedings of the World Conference on Educational
Multimedia, Hypermedia & Telecommunications -- EDMEDIA'2000 (Jacqueline
Bourdeau & Rachelle Heller, editores), págs. 28-33. Association for the
Advancement of Computing in Education, Montreal, Canada.
-
APACHE ORGANIZATION (2000).
- The common log file format.
URL http://www.apache.org/docs/mod/mod_log_config.html.
-
BALASUBRAMANIAN, V. & BASHIAN, A. (1998).
- Document management and Web technologies: Alice marries the Mad
Hatter.
Communications of the ACM, 47(7).
-
BARBOSA, Ellen Francine, ADRIANO, Christian Medeiros,
MALDONADO, José Carlos, RICARTE, Ivan Luiz Marques &
JINO, Mário (2000a).
- Fostering theoretical, empirical and tool specific knowledge in a
software testing learning scenario.
In: Proceedings of the Second International Conference on
Engineering and Computer Education, número 115 in CD-ROM, págs. 1-4.
São Paulo, SP.
-
BARBOSA, Ellen Francine, MALDONADO, José Carlos,
VICENZI, A. M. R., DELAMARO, M. E., SOUZA, S.
R. S. & JINO, Mario (2000b).
- Introdução ao teste de software.
In: XIV Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software. João
Pessoa, PB.
Minicurso.
-
BARRETT, Bradford L. (2001).
- The Webalizer.
URL http://www.webalizer.com/.
-
BLOOM, B. S., HASTINGS, J. T. & MADAUS, G. F.
(1971).
- Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student
Learning.
McGraw-Hill, New York.
-
BOTERO, Sergio William & RICARTE, Ivan L. M. (2000).
- Uma agência de apoio à colaboração para CALM.
In: VIII Congresso de Iniciação Científica, número 305 in
CD-ROM. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
-
BOTERO, Sérgio William (2000).
- Uma agência de apoio a colaboração para CALM.
Relatório de atividades, processo FAPESP
no 99/08005-2, DCA-FEEC-UNICAMP.
-
BRAGA, D. B. & BUSNARDO, J. (1993).
- Metacognition and foreign language reading: Fostering awareness of
linguistic form and cognitive processes in the teaching of language through
texts.
Lenguas Modernas, 20:129-149.
-
BRITAIN, S. (1999).
- A framework for pedagogical evaluation of virtual learning
environments.
Relatório Técnico 41, Bangor University Centre for Learning
Technology.
-
CAMPOS, F. C. A. (1994).
- Hipermídia na Educação: Paradigmas e Avaliação da Qualidade.
Tese de Mestrado, COPPE-UFRJ, Rio de Janeiro, RJ.
-
CASAGRANDE, L. M. (2000).
- Um Método para Análise e Projeto de Sistemas de Workflow
Administrativo com Interface para a Web.
Tese de Mestrado, ICMC-USP, São Carlos, SP.
Em andamento.
-
CEDERQVIST, Per et al. (1993).
- Version Management with CVS.
URL http://www.cvshome.org/docs/manual/cvs.html.
-
CHAIM, Marcos L. (1991).
- POKE-TOOL -- Uma Ferramenta para Suporte ao Teste Estrutural
de Programas Baseados em Análise de Fluxo de Dados.
Tese de Mestrado, FEEC, Universidade Estadual de Campinas, Campinas,
SP.
-
CHARTIER, R. (1997).
- A aventura do livro: do leitor ao navegador.
Editora UNESP, São Paulo.
-
CHUSHO, T. (1987).
- Test data selection and quality estimation based on concept of
essential branches for path testing.
EEE Transactions on Software Engineering,
13(5):509-517.
-
COELHO, André Luís Vasconcelos & RICARTE, Ivan Luiz Marques
(2000).
- Distributed multimedia persistence support for educational
activities.
In: Proceedings of the World Multiconference on Systemics,
Cybernetics and Informatics (Nagib Callaos, Mohamed Loutfi, Shogo Nishida,
Dong-Ik Lee, Jesse Bemley & Marianella Aveledo, editores), volume I --
Information Systems, págs. 401-406. International Institute of Informatics
and Cybernetics, Orlando, USA.
-
COLLINS-BROWN, Eli (1999).
- Effective pedagogies for managing collaborative learning in on-line
learning environments.
Educational Technology and Society, 2(2):12-19.
URL http://ifets.ieee.org/periodical/vol_2_99/formal_discussion_0399.html.
Formal Discussion Summary, J. Roger Hartley (Moderator).
-
CONALLEN, J. (1999).
- Modeling Web application architectures with UML.
Communications of the ACM, 42(10):63-70.
-
DELAMARO, M. E. (1997).
- Mutação de Interface: Um Critério de Adequação Interprocedural
para o Teste de Integração.
Tese de Doutoramento, IFSC, Universidade de São Paulo, São Carlos,
SP.
-
DELAMARO, M. E. & MALDONADO, José Carlos (1996).
- Proteum: A tool for the assessment of test adequacy for C programs.
In: Proceedings of the Conference on Performability in
Computing Systems. Brunswick, NJ.
-
DELAMARO, M. E. & MALDONADO, José Carlos (1999).
- Interface mutation: Assessing testing quality at interprocedural
level.
In: Proceedings of the XIX International Conference of the
Chilean Computer Science Society, págs. 78-86.
-
DENNIS, A. (1998).
- Lessons from three years of Web development.
Communications of the ACM, 41(7):112-113.
-
DUSICK, D. M. (1998).
- The learning effectiveness of educational technology: What does that
really mean?
Educational Technology Review, 1(10):10-12.
-
FUKS, H. (2000).
- Aprendizagem e trabalho cooperativo no ambiente AulaNet.
Revista Brasileira de Informática na Educação,
1(6):53-73.
URL http://139.82.35.97/groupware/publicacoes/mcc11_00.pdf.
-
GAMMA, Erich, HELM, Richard, JOHNSON, Ralph &
VLISSIDES, John (1994).
- Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented
Software.
Addison-Wesley.
-
GARZOTTO, F., PAOLINI, P. & SCHWABE, D. (1993).
- HDM -- a model-based approach to hypertext application design.
ACM Transactions on Information Systems, 11(1):1-26.
URL http://www.inf.udec.cl/ yfarran/HDM.htm.
-
GOLDBERG, M., SALARI, S. & SWOBODA, P. (1996).
- World Wide Web -- Course Tool: an environment for building
WWW-based courses.
In: Proceedings of the Fifth International World Wide Web
Conference. Paris, France.
URL http://www5conf.inria.fr/fich_html/papers/P29/Overview.html.
-
HAREL, D. (1987).
- Statecharts: a visual formalism for complex systems.
Science of Computer Programming, 8(3):231-274.
-
HAREL, D., PNUELI, A., SCHMIDT, J. P. &
SHERMAN, R. (1987).
- On the formal semantics of statecharts.
In: 2nd IEEE Symposium on Logic of Computer Science, págs.
57-64. IEEE Press, Ithaca, New York.
-
HAVELLOCK, E. (1995).
- A equação oralidade-cultura escrita: uma fórmula para a mente
moderna.
In: Cultura escrita e Oralidade (D. R. Olson & N. Torrance,
editores). Editora Ática, São Paulo.
-
IEEE (2000).
- List of P1484 terms.
URL http://ltsc.ieee.org/doc/wg3/interactive_glossary/Lp1484.htm.
-
ILLICH, I. (1995).
- Um apelo a pesquisa em cultura escrita leiga.
In: Cultura escrita e Oralidade (D. R. Olson & N. Torrance,
editores). Editora Ática, São Paulo.
-
IMS GLOBAL LEARNING CONSORTIUM (1999).
- IMS announces meta-data specification for distributed learning.
URL http://www.imsproject.org/pressrelease/pr990820.html.
-
ISAKOWITZ, T., BIEBER, M. & VITALI, F.
(1998a).
- Web information systems.
Communications of the ACM, 41(7):78-80.
-
ISAKOWITZ, T., KAMIS, A. & KOUFARIS, M.
(1998b).
- The extended RMM methodology for Web publishing.
Relatório Técnico IS-98-18, Center for Research on Information
Systems.
URL http://rmm-java.stern.nyu.edu/rmm/papers/RMM-Extended.pdf.
-
ISAKOWITZ, T., STOHR, E. & BALASUBRAMANIAN, P.
(1995).
- RMM: A methodology for structured hypermedia design.
Communications of the ACM, 38(8):34-44.
-
ISO/IEC (1996).
- Process for evaluators.
DIS 14598-5.
-
JACKSON, M. & TWADDLE, G. (1997).
- Business Process Implementation -- Building Workflow Systems.
ACM Press.
-
JOHNSON, David W. & JOHNSON, Roger T. (1996).
- Cooperation and the use of technology.
In: Handbook of Research for Educational Communications and
Technology (D. H. Jonassen, editor), capítulo 35, págs. 1017-1044.
Simon & Schuster Macmillan, New York, NY.
-
LANGE, Danny B. & OSHIMA, Mitsuru (1999).
- Seven good reasons for mobile agents.
Communications of the ACM, 42(3):88-89.
-
LEIVA, W. D., MASIERO, P. C. & OLIVEIRA, M. C. F.
(1999).
- Plano de doutorado.
URL http://www.icmc.sc.usp.br/ wdl/dr.htm.
-
LEIVA, Willie Dresler, ADRIANO, Christian Medeiros &
MASIERO, Paulo César (2000).
- Computer support for autorship of questionnaires.
In: Proceedings of the Second International Conference on
Engineering and Computer Education, número 077 in CD-ROM, págs. 1-3.
São Paulo, SP.
-
LUCENA, C. J. P., FUKS, H., MILIDIU, R.,
LAUFER, C., BLOIS, M., CHOREN, R.,
TORRES, V., FERRAZ, F., ROBICHEZ, G. &
DAFLON, L. (1999).
- AulaNet: Ajudando professores a fazerem o seu dever de casa.
In: Anais do XXVI Seminário Integrado de Software e Hardware,
págs. 105-117. Rio de Janeiro, RJ.
-
LUCENA, C. J. P., FUKS, H., MILIDIU, R.,
MACEDO, L., SANTOS, N., LAUFER, C.,
RIBEIRO, M. B., FONTOURA, M. F., NOYA, R. C.,
CRESPO, S., TORRES, V., DAFLON, L. &
LUKOWIECKI, L. (1998).
- AulaNet -- an environment for the development and maintenance of
courses on the Web.
In: Proceedings of the International Conference on Engineering
in Education. Rio de Janeiro, RJ.
-
LÉVY, Pierre (1997).
- Cibercultura.
Coleção TRANS. Editora 34.
-
MALDONADO, José Carlos, CHAIM, Marcos L. & JINO,
Mario (1989).
- Arquitetura de uma ferramenta de teste de apoio aos critérios
potenciais usos.
In: Anais do XXII Congresso Nacional de Informática. São
Paulo, SP.
-
MARCHUSCHI (1994).
- Da fala para a escrita: processos de retextualização.
Mimeo do capítulo 9 do livro ``Tratamento da oralidade no ensino de
língua'' (em preparação).
-
MARSHALL UNIVERSITY'S CENTER FOR INSTRUCTIONAL TECHNOLOGY (2000).
- Comparison of online course delivery software products.
URL http://multimedia.marshall.edu/cit/webct/compare/index.html.
-
MASIERO, P. C., FORTES, R. P. M. & BATISTA NETO,
J. E. S. (1991).
- Edição e simulação de aspectos comportamentais de sistemas de tempo
real.
In: XVIII Seminário Integrado de Hardware e Software, págs.
45-61. Santos, SP.
-
MENASCÉ, D. A. (1998).
- Educational challenges and opportunities in the Web era.
In: Anais do VI Workshop sobre Educação em Informática,
págs. 433-444. Belo Horizonte, MG.
-
NUNES, M. G. V. & FORTES, R. P. M. (1997).
- Roteiros para aplicações no ensino: A questão do controle do leitor.
In: Anais do III Workshop em Sistemas Multimídia e Hipermídia,
págs. 15-27. São Carlos, SP.
-
OLGUÍN, Carlos José Maria, DELGADO, Armando Luiz Nicolini,
BOTERO, Sérgio William & RICARTE, Ivan Luiz Marques
(2000a).
- O uso de agentes em ambientes de aprendizagem colaborativos.
In: Anais do XI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação
(Evandro de Barros Costa, editor), págs. 236-243. Sociedade Brasileira de
Computação, Maceió, AL.
-
OLGUÍN, Carlos José Maria, DELGADO, Armando Luiz Nicolini &
RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000b).
- An agent infrastructure to set collaborative environments.
Educational Technology & Society, 3(3):65-73.
-
OLGUÍN, Carlos José Maria, DELGADO, Armando Luiz Nicolini &
RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000c).
- A collaboration framework for on-line learning environments.
In: V Congreso Iberoamericano de Informática Educativa (Jaime
Sánchez, editor), número 219 in CD-ROM, págs. 1-8. Red Iberoamericana de
Informática Educativa, Viña del Mar, Chile.
-
OLIVEIRA, M. C. F., TURINE, M. A. S. & MASIERO,
P. C. (1996).
- An overview of HMBS: a statechart-based model for hypertext.
In: II Workshop em Sistemas Hipermídia, págs. 11-20.
Fortaleza, CE.
-
OLIVEROS, Paulo Henrique Coneglian & RICARTE, Ivan
Luiz Marques (1999).
- Implementação de ferramentas para a manipulação de documentos doct.
In: VII Congresso de Iniciação Científica, pág. 115.
Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
-
PANSANATO, L. T. E. & NUNES, M. G. V. (1999).
- Autoria de aplicações hipermídia para ensino.
Revista Brasileira de Informática na Educação,
1(5):103-124.
-
PINO, Angel (2000).
- Técnica e semiótica na era da informática.
In: Workshop do Projeto SAPIENS. São Carlos, SP.
URL http://www.dca.fee.unicamp.br/projects/sapiens/workshop/pino/pinoWorkshop.doc.
-
RAMAL, A. C. (2000).
- Avaliar na cibercultura.
Revista Pátio.
Editora Artmed.
-
RAPOSO, Alberto Barbosa (2000).
- Coordenação em Ambientes Colaborativos Usando Redes de Petri.
Tese de Doutoramento, DCA-FEEC, UNICAMP, Campinas, SP.
-
RAPOSO, Alberto Barbosa, COELHO, André Luís Vasconcelos,
MAGALHÃES, Léo Pini & RICARTE, Ivan Luiz Marques (2001).
- Using fuzzy petri nets to coordinate collaborative activities.
In: Joint 9th IFSA (International Fuzzy Systems Association)
World Congress and 20th NAFIPS (North AmericanFuzzy Information Processing
Society) International Conference. Vancouver, Canadá.
Aceito para publicação.
-
RAPOSO, Alberto Barbosa, MAGALHÃES, Léo Pini &
RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000a).
- Coordinating activities in collaborative environments: A high level
Petri nets based approach.
In: Proceedings of the World Multiconference on Systemics,
Cybernetics and Informatics (Nagib Callaos, Mohamed Loutfi, Shogo Nishida,
Dong-Ik Lee, Jesse Bemley & Marianella Aveledo, editores), volume I --
Information Systems, págs. 195-200. International Institute of Informatics
and Cybernetics, Orlando, USA.
-
RAPOSO, Alberto Barbosa, MAGALHÃES, Léo Pini &
RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000b).
- Coordination mechanisms for collaborative virtual environments.
In: Proceedings of the III Workshop on Virtual Reality
(WRV'2000), págs. 277-278. Gramado, RS.
-
RAPOSO, Alberto Barbosa, MAGALHÃES, Léo Pini &
RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000c).
- Mecanismos de coordenação para ambientes colaborativos.
In: Anais do VI Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e
Hipermídia (Guido Lemes de Souza Filho & Daniel Schwabe, editores),
págs. 247-258. Sociedade Brasileira de Computação, Natal, RN.
-
RAPOSO, Alberto Barbosa, MAGALHÃES, Léo Pini &
RICARTE, Ivan Luiz Marques (2000d).
- Petri nets based coordination mechanisms for multi-workflow
environments.
Computer Systems Science & Engineering,
15(5):315-326.
-
ROSSI, G. (1996).
- Um Método Orientado a Objetos para o Projeto de Aplicação
Hipermídia.
Tese de Doutoramento, Departamento de Informática, PUC, Rio de
Janeiro, RJ.
-
RUMBAUGH, J., JACOBSON, I. & BOOCH, G. (1999).
- The Unified Modeling Language Reference Manual.
Addison Wesley, Massachusetts, USA.
-
SANTOS, G. H. R., VIEIRA, F. M., HASEGAWA, R. &
NUNES, M. G. V. (1997).
- SASHE: Autoria de aplicações hipermídia para o ensino.
In: Anais do VIII Simpósio Brasileiro de Informática na
Educação, págs. 425-440. São José dos Campos, SP.
-
SCHÄR, S. G. & KRUEGER, H. (2000).
- Using new learning technologies with multimedia.
IEEE Multimedia, 7(3):40-51.
-
SCHWABE, D. & ROSSI, G. (1998).
- An object oriented approach to Web-based applications design.
Theory And Practice of Object Systems, 4(4):207-225.
URL http://www.inf.puc-rio.br/ schwabe/papers/OOWebAplDesign.pdf.gz.
-
SHOHAM, Yoav (1999).
- What we talk about when we talk about software agents.
IEEE Intelligent Systems, 14(2):28-31.
-
SINITSA, Katherine (2000).
- Learning individually: a life-long perspective.
Educational Technology and Society, 3(1):17-23.
URL http://ifets.ieee.org/periodical/vol_1_2000/sinitsa.html.
-
SNYDER, I. (1996).
- Hypertext: The eletronic labyrinth.
University Press, Ney York.
-
SOLLER, Amy, GOODMAN, Bradley, LINTON, Frank &
GAIMARI, Robert (1998).
- Promoting effective peer interaction in an intelligent collaborative
learning system.
In: Intelligent Tutoring Systems -- 4th International
Conference, ITS'98 (Barry P. Goettl, Henry M. Halff, Carol L. Redfield &
Valerie J. Shute, editores), número 1452 in Lecture Notes in Computer
Science, págs. 186-195. Springer-Verlag.
-
SPIRO, R. J., COULSON, R. L., FELTOVICH, P. J. &
ANDERSON, D. K. (1988).
- Cognitive flexibility theory: Advanced knowledge acquisition in
ill-structured domains.
Relatório Técnico 441, Center for the Study of Reading,
University of Illinois, Urbana-Champaign, IL.
URL http://www.ilt.columbia.edu/ilt/papers/Spiro.html.
-
ØSTERBYE, K. & WIIL, U. K. (1996).
- The Flag taxonomy of open hypermedia systems.
In: Seventh ACM Conference on Hypertext (Hypertext
'96), págs. 129-139. ACM Press, Washington, DC.
URL http://aue.auc.dk/ kock/Publications/OHS/hypertext96.pdf.
-
TAKAHASHI, K. (1998).
- Metalevel links: More power to your links.
Communications of the ACM, 41(7):103-105.
-
TAO, Feng & MURTAGH, Fionn (2000).
- Towards knowledge discovery from WWW log data.
In: Proceedings of the International Conference on Information
Technology: Coding and Computing (ITCC'00). IEEE, Las Vegas, Nevada.
-
TAROUCO, L. M. R. (1999).
- Ambiente de suporte para educação à distância.
In: Workshop de Informática na Educação. Programa de
Pós-Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio
Grande do Sul, Porto Alegre.
URL http://penta.ufrgs.br/pgie/workshop/ambiente.htm.
-
TOBAR, C. M. & CHARNET, J. A. (2000).
- Implementação de um ambiente para apoio ao aprendizado de ponteiros
na linguagem c.
In: Anais do Workcomp'2000, Workshop de Computação, págs.
53-58. Instituto Tecnológico da Aeronatica (ITA), São José dos Campos, SP.
-
TURINE, M. A. S. (1998).
- HMBS: Um Modelo Baseado em Statecharts para a Especificação
Formal de Hiperdocumentos.
Tese de Doutoramento, IFSC-USP, São Carlos, SP.
-
WEBTRENDS CORPORATION (2001).
- Webtrends homepage.
URL http://www.webtrends.com/.
-
WOLZ, Ursula, PALME, Jacobe et al. (1997).
- Computer-mediated communication in collaborative educational
settings.
ACM SIGCUE Outlook, 25(4):51-69.
Ivan Luiz Marques Ricarte
2001-03-16